Blog del 1- kontekst og læringsteoretisk problemstilling

Jeg hedder Hans Victor og er ansat på Handelsskolen København Nord i Frederikssund.

Jeg underviser bl.a. hhx/eux elever i afsætning B. Udover det så underviser jeg også i erhvervsøkonomi.

Jeg har nogle forskellige problemer som underviser, som jeg ved, at jeg deler med gode kolleger, der gør at mange elever ikke opnår den læring, som jeg mener de har potentiale til. Som lærere er vi jo interesseret i at eleverne bliver rykket til deres nærmeste udviklingszone i henhold til Vygotskijs teori. Når det ikke sker, af forskellige årsager, kan det føles utilfredsstillende for mig som underviser - ja og sikkert også af eleven og andre interessenter.

Problemet udspringer af to forhold.

1) Mange elever i klassen (32 stk i 2a), gør at jeg har svært ved at komme rundt og snakke med den enkelte elev, dels for at hjælpe dem, diskutere med dem og evaluere dem. Jeg har simpelthen svært ved specielt første karaktergivning i november måned, at vide hvor eleven ligger karaktermæssigt, uden at skele urimeligt meget til opgave aflevering og prøver. Den løbende evaluering skulle jo meget gerne være i spil også!

2) Jeg bruger for meget tid på lav taksonomisk læring (huske og forstå), ved at gennemgå lektien i klassen med et traditionel powerpoint vist på smartboardet. Den "gammeldags" tavleundervisning er for mit vedkommende stadig i live ved begyndelsen af hver lektion (eller dobbeltlektion).

Konsekvensen af dette er at eleverne bruger meget tid der hjemme på at løse opgaver som ligger i den højere taksonomi (anvende, analysere, vurdere, diskutere, skabe i henhold til Blooms taksonomi).

 “Bloom’s Revised Taxonomy” (David Krathwohl, 2001)
taget fra http://samfundsfag-abc.dk/index.php/xxteorier/blooms-taksonomi
den 3.10.2017

Jeg vil ved hjælp af digitale teknologier frigøre mere tid i klassen til at arbejde med eleverne og de højere taksonomiske elementer.






Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Blog del 3- Hvordan er problemstillingen løst? Samt fremtid, deling med kolleger?