Blog del 3- Hvordan er problemstillingen løst? Samt fremtid, deling med kolleger?

Henning Romme Lund forklarer i sin bog Flipped Classroom (2015, s. 10) at videoforedraget og flipped classroom gør undervisningsdifferentiering nemmere. Hvor tavleundervisningen foregår i et tempo der er tilpasset den middelmådige elev, så har videoforedraget den fordel at den kvikke elev kan spole hurtigere frem, i mens den svage elev kan vælge at se det flere gange.

Videoforedraget kan også bruges i klassen under f.eks. opgaveløsning i f.eks. gruppearbejde (læreren i lommen).


Brug af blog:
Vigtigt at gøre sig klart hvilket formål bloggen har og kommunikere dette til eleverne. I henhold til Dohn og Johnsens 5 hovedtyper af formål, vil det i mit tilfælde primært være formål nr. 2  hvor den skal bruges til monitorering og evaluering af elevens læreproces.
Læreren skal have adgang til bloggen, og bloggen kommer til at bidrage til evalueringen af elevens niveau og hermed karaktergivning.

Didaktik

Se forskellige didaktiske modeller her:

http://www.amdansk.dk/main/paedbegreber/didaktik_enkortintroduktion/index.php

Tpack modellen forklarer hvilke elementer en underviser skal beherske for at kunne bruge digitale teknologier med succes i undervisningen.
Man skal både kunne beherske den teknologiske viden, den fagfaglige viden samt en pædagogisk/didaktisk viden. Alle 3 forhold skal være tilstede.
Det hænder tit at en underviser f.eks. har styr på snitfladen mellem teknologi/fagfaglig viden (TFV) samt snitfladen mellem pædagogisk viden og fagfaglig viden (PFV), men mangler derimod koblingen mellem pædagogisk viden og teknologisk viden- altså viden om hvordan teknologi kan understøtte pædagogiske og didaktiske modeller (3.10.2017 http://laeringsteknologi.dk/367/tpack-teknologisk-paedagogisk-og-fagfaglig-viden/).


TPACK modellen (http://laeringsteknologi.dk/367/tpack-teknologisk-paedagogisk-og-fagfaglig-viden 2.10.2017)

Den e-didaktiske overvejelses model

Denne model viser hvilke overvejelser man som underviser skal gøre sig i forbindelse med et e-læringsforløb.


Den e-didaktiske overvejelses model (http://edidaktik.evidencenter.dk/Model/Model.html den 3.10.2017)



Læringsteori

I følge Illeris så så består Læring af 2 processer, nemlig samspilsprocessen og tilegnelsesprocessen. (s.41, Læring, 2015). Disse to processer skal begge være tilstede for at læring kan finde sted.

I forhold til brug af web 2.0 teknologier, så er det motiverende i sig selv for eleverne (Dohn & Johnsen, side 26-27). Motivationen i forhold til Illeris ligger i Drivkrafts dimensionen.

Videoforedragets fleksibilitet og differentierings-muligheder for den enkelte elev er også en motivationsfaktor/drivkraft.

Læreren har mere tid til at komme rundt og diskutere + formativ evaluere den enkelte elev (feedup, feedback, feedffororward). Det påvirker læringstrekanten både i forhold til samspilsdimensionen- dvs. samspillet mellem lærere/elev eller samspillet mellem lærere/elevgruppe og drivkraftsdimensionen, hvor tydeliggørelsen af hvor eleven skal hen her fra virker motiverende.




Illeris Læringstrekant (Læring, 2015)




Differentiering
Flipped Classroom åbner op for undervisningsdifferentiering på flere måder. Dels ved at selve videoforedraget giver eleverne for at bruge det på forskellige vis.
Dels ved at FC frigiver mere tid til "Dialog, til at snakke, forklare og diskutere med den enkelte elev" (Lund, 2015, s. 12).

I forhold til differentiering er det oplagt at kigge på denne model:

E-differentiering - matrix
(eVentures)
FC åbner muligheden for at differentiere f.eks. i kolonnen "Nødvendige gennemgange", hvor de elever der har brug for det, kan gennemse videoforedraget flere gange. Man kan også kigge på kolonnen "Intelligenser". Dvs. nogle elever er stærke til at læse tekst (vores traditionelle e-bog), mens andre har det nemmere ved at kigge på et videoforedrag.

Fremtiden og deling med lærere og kolleger
Der er flere lærere på skolen der bruger digitale teknologier og flipped learning og her vil der være en god mulighed for at dele erfaringer. Der vil også være mulighed for at præsentere konceptet til hele skolens personale når vi 2 gange årligt har "pædagogisk dag".

Det er vigtigt at det bliver prioriteret og italesæt fra ledelsens side hvis det skal "slå igennem" og blive til en systematisk del af vores undervisning.

Meget af valget af digitale teknologier sker på baggrund af økonomiske grunde. F.eks. vores storkunde aftale med firmaet Systime som leverer ebøger som flatrate aftale til hele skolen.
Der skal være gode didaktiske, pædagogiske og læringsmæssige grunde til at bruge forskellige digitale teknologier, og ikke bare fordi det er det "nye sort".

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Blog del 1- kontekst og læringsteoretisk problemstilling